
E-ordering: de volgende stap in jouw digitaliseringsproces
Is jouw bedrijf klaar met de verplichte implementatie van e-invoicing? Of ben je simpelweg op zoek naar wat staat te wachten aan de horizon? Wij geven je alvast de logische volgende stap mee.
De EU bereidt zich naarstig voor op een digitale toekomst voor alle bedrijven. De ViDA-richtlijn (VAT in the Digital Age) die tegen 2030 moet worden overgenomen door alle EU-leden zorgt voor een digitaliseringsgolf over het hele continent. Terwijl ieder land zijn eigen deadlines stelt voor deze wettelijke verplichtingen (België houdt voor e-invoicing vast aan 2026), talmen nog vele bedrijven met hun implementatieproces. Wil je meer weten over wat dat inhoudt voor jouw bedrijf, dan raden we je alvast deze blog aan.
De digitaliseringsinspanningen van de EU stoppen evenwel niet bij e-invoicing. Eén van de volgende stappen is onder meer de implementatie van e-ordering: de mogelijkheid om bestellingen digitaal te behandelen. Wie zijn eerste stappen op het Peppol-platform reeds heeft gezet, zal snel ontdekken wat de vele voordelen hiervan zijn.
5 concrete voordelen voor jouw organisatie
Met Peppol kan je namelijk veel meer dan facturen digitaal verzenden en ontvangen: ook je inkoopproces maak je hiermee toekomstbestendig. Voor jouw bedrijf betekent dit:
- Transparantie in het orderproces: alle nodige documenten zijn steeds beschikbaar voor medewerkers, en alle goedkeuringsmechanismen, procedures en gearchiveerde procedures zijn steeds beschikbaar op één plek.
- Er is een grote tijds- en efficiëntiewinst voor de administratieve medewerkers.
- Medewerkers genieten van een overzichtelijk systeem dat hen helpt om hun administratieve taken te vereenvoudigen. Bovendien helpt het hen bij het up-to-date en overzichtelijk houden van hun budgetmanagement.
- Processen worden gevoelig versneld, onder meer omdat goedkeuringsprocessen 24/7 kunnen worden doorlopen.
- Ten slotte helpt e-ordering om een eventuele foutenlast sterk te verminderen. Gebeurt er toch eens een fout, dan zijn die bovendien sneller op te sporen.
Goed voor jou, nog beter voor je partners
Deze voordelen komen niet alleen de organisatie ten goede, maar eveneens de toeleveranciers en klanten van een bedrijf. Procedures kunnen sneller en vlotter verlopen, administratieve processen worden voor alle partijen vereenvoudigd en het is veel eenvoudiger om stakeholders voorzien van actuele, benodigde documentatie.
Neem contact op met een Arco-expert om de beste mogelijkheden te bespreken voor jouw organisatie. We gaan samen na welke stappen je onderneming moet zetten om aan de slag te gaan met e-ordering en hoe Arco Information de nodige steun kan verlenen.
